Nuet og Realiteterne

Som nævnt tidligere er det helt naturligt, at vi mennesker pt. oplever at have flere bekymringer om fremtiden og måske også katastrofetanker. Så hvis du registrerer, at du har mange bekymringer for fremtiden, eller går med katastrofetanker herom, så start med at minde dig selv om, at disse ikke er en realitet. Det er tankespind, fiktion, og de bliver muligvis eller formentligt aldrig til en realitet. Så beslut dig for, at du vil bruge mindst muligt tankevirksomhed og tid herpå, og at du i stedet vil fokusere på realiteterne og være i nuet. Forsøg at slip tankerne.

Øvelse:

Helt konkret kan det være virksomt eksempelvis at sætte sig ned på en stol og bruge lidt tid på at bruge ens sanser i nuet. Mærke kontaktfladerne med stolen, altså kroppens kontaktflader med stolen. Ryggen mod ryglænet, bagdelen mod stolesædet, mærke hvordan armene og hænderne hviler på lårene eller måske armlænene, og hvordan det generelt føles i kroppen. Mærk eventuelt også efter, hvordan fødderne føles, hvordan de hviler på gulvet, og mind dig selv om, at du vil være i nuet. Være tilstede i nuet både med krop og sind, og at du derfor vil slippe tankerne og fremtidsscenarierne. Kig eventuelt også lidt ud af vinduet og betragt vejret og tænk på, hvilken ugedag det er, og hvad du skal lave umiddelbart efter. Måske skal du snart igang med at lave aftensmad eller putte ungerne osv. Mind dig selv om, at nuet i bund og grund er det eneste, som rent faktisk er en realitet, ikke fremtiden eller eventuelle “worst-case scenarios”, så vælg at være i nuet.

Det handler ganske enkelt om, at vi skal forankre os i nuet via kroppen og vores sansning. Dette ved at fornemme, sanse og betragte miljøet omkring os, men også mentalt (og nogle gange bliver vi nødt til at gøre dette igen og igen) at minde os selv om, at det er tankespin og fremtidsscenarier, og at vi derfor skal slippe disse. De gør os ikke godt, og vi kan ikke handle på dem. Så vælg nuet til og fokuser på realiteterne her og nu.